VOIX: Pražský chrám špičkové audiotechniky

VOIX: Pražský chrám špičkové audiotechniky

Dá se nějak ve zkratce popsat, jak se vlastně v Praze ocitl audio butik evropského formátu?

David Hauerland: Já osobně mám vztah k hudbě pozitivní už od útlého dětství. Naše rodina byla hudebně zaměřená, já sám jsem hrál na kytaru a sledoval jsem trendy v audiu, ozvučoval jsem celou domácnost, ale pak přišla přestávka v podobě studia a rozvíjení mého hlavního byznysu, což je firma Fidurock, která se věnuje maloobchodním prostorám a rezidenčnímu bydlení. A protože se mi dařilo a daří, tak mi jeden z mých obchodních partnerů řekl, ať si udělám k třicátinám radost a pořídím si opravdu kvalitní reprosoustavu za čtvrt milionu korun. Že mi to změní život.

A měl pravdu! Na základě téhle zkušenosti jsme se pak začali bavit o tom, že bychom chtěli v Praze vybudovat něco netradičního. Koncept showroomu zacíleného na nejvyšší segment high-end audia, kde bude hrát stejnou roli zvuk i design. Velkou roli hrála samozřejmě i lokalita. Spousta lidí v mém postavení si otvírá restaurace nebo kavárny, aby se měla kde potkávat, ale já jsem chtěl něco unikátního, co v Praze chybí. Pro mě osobně je VOIX taková oáza klidu uprostřed rušného velkoměsta. Člověk tu nejen vypne, ale hlavně se přepne z toho každodenního koloběhu. Stačí se posadit, vybrat tu správnou hudbu a funguje to jako ta nejlepší možná terapie.

Většina lidí dneska hudbu konzumuje spíš skrz laciná sluchátka v mobilu nebo přes autorádio v hlučném autě. Zvykli jsme si na komprimované empétrojky apod. Není to příliš velká výzva, naučit dnešního posluchače, aby si udělal čas a ocenil kvalitu?

D.H.: Podle mě právě teď probíhá spíš renesance hudby v reakci na ty zmíněné trendy. Nové streamovací služby jako Tidal nabízejí nekomprimovanou hudbu se všemi jejími nuancemi, vrátily se vinyly a dokonce i nové přístroje reflektují hlad po těchto formátech. Hlavně díky již zmíněnému Tidalu máte k dispozici obrovský katalog hudby lusknutím prstu, což byl dřív rozhodně problém. Návrat ke gramofonům byl ještě před pár lety záležitostí hipsterů, ale dnes už milovníci kvality vědí, že je to jedná z mála cest, jak opravdu kvalitní reprosoustavy využít na maximum.

Víte, hudba umí předat energii v podstatě okamžitě. Do výtvarného díla se musíte ponořit, vnímáte ho abstraktně. Hudba útočí na smysly přímo. Okamžitě mění nebo podporuje aktuální náladu. Dokáže vás nabít, dát vám energii třeba při cvičení nebo při práci. Spousta lidí si ani neuvědomuje, jak moc na ně hudba působí. Je jí totiž všude moc. Před pár staletími byla hudba výjimečným svátkem, doslova slavností. Dnes jde často o spotřební zboží a lidé jsou vůči němu otupělí. Je rozdíl konzumovat písničky tzv. za běhu, nebo si sednout večer do místnosti a skutečně tu hudbu vnímat. Ideálně na přístrojích, které vám ji přehrávají tak, jak zamýšlel autor.

Souvisí vaše služby i s poradenstvím ohledně zdrojů hudby a dalších věcí, které k nákupu high-end audiotechniky patří?

D.H.: VOIX je primárně o produktu a službě. Cílíme na širokou veřejnost, ale naše vlajkové produkty jsou ve vyšší cenové kategorii. Zákazník tak má většinou dostatek prostředků, ale nemá příliš času, aby si provedl průzkum trhu, protože se musí věnovat svému byznysu. My jsme ti kurátoři, na jejichž odbornost se spoléhá. A kromě kompletního řešení na klíč nabízíme samozřejmě i záruční a pozáruční servis, poradenství, ale také nejrůznější komunitní akce přímo tady v prostorách VOIX. Chodí k nám i spousta hifistů, kteří přesně vědí, co hledají, a těm přímo na místě pomáhají naši odborní prodejci, ale jsme schopni vyjít vstříc úplně každému a postavit mu poslechovou místnost úplně od nuly.

Je tedy ideální za vámi zajít, už když člověk začíná stavět?

D.H.: Je to ideální, protože se snažíme řešit prostory nejen akusticky, ale samozřejmě i vizuálně. Navíc ve fázi stavby se dají skrz zdi natahat kabely, na jejichž tloušťce pak záleží, kam až můžete audio vylepšovat. Ale v podstatě se nebráníme žádnému zadání, díky moderním technologiím lze udělat poslechovou místnost téměř z jakéhokoliv prostoru. Ani beton a sklo nejsou překážkou. Technika je opravdu daleko - máme speciální software Anthem, kdy do poslechového místa dáte mikrofon, pomocí počítače spojíte všechny reproduktory a software si podle nahraných údajů z mikrofonu udělá korekci výsledného zvuku, aby byl přesně podle normy. Umíme ozvučit i exteriéry, třeba zahrady. A protože velmi oblíbeným zadáním je domácí kino, nabízíme i outdoorové televize. Dokonce třeba i vodotěsnou obrazovku, která vyjíždí nad hladinu bazénu.

Co čeští zákazníci poptávají nejvíce?

D.H.: Asi nejžádanějším produktem je kombinace domácího kina a stereo poslechu. Čím dál tím víc lidí předělává garáže nebo sklepy a staví si v nich domácí kina. A je praktické, aby kromě poslechu prostorového zvuku měli možnost i high end přednesu ve stereu. Stačí koupit multikanálový zesilovač, který lze využívat i ve stereo módu jako předzesilovač, a pak se správnými mono nebo stereozesilovači máte skvělou kombinaci. A dneska i běžné streamovací služby jako Netflix nebo Apple TV Plus streamují v Dolby Atmos a s HDR obrazem v rozlišení 4K, což to domácí kino posouvá do jiných dimenzí. Správně nastavený Dolby Atmos je fenomenální zážitek.

Zmínili jsme kino. Já si z filmů pamatuji takové to klišé, když je tam obývák bohatého podnikatele s krásným interiérem a velkými reprobednami, tak vždycky hraje klasická hudba nebo opera. Je nějaký hudební žánr, který drahým reprobednám třeba tak úplně nesedí?

D.H.: Různým reprobednám vyhovuje různá muzika. Třeba repro americké firmy Wilson Audio zahraje všechno, ale skvěle umí rock, elektro nebo blues. Evropský výrobce Kharma vyznává tradičnější tvar a design a pro změnu umí líp klasiku, obecně neamplifikovanou muziku nebo vokály. Když má někdo rád od všeho trochu, tak v našem showroomu může projít všemi poslechovými místnostmi a naposlouchat si svou oblíbenou muziku. To je jediný způsob, jak se nakonec rozhodnout.

Existuje nějaká česká firma, která má svou stopu v high end audiu?

D.H.: Těch firem je docela hodně. My konkrétně v showroomu exkluzivně nabízíme dvě designové značky - Gravelli, která nabízí reproduktory z betonu vyztuženého skelným vláknem, a DeepTime, která vyrábí repro na 3D tiskárně a jejím stavebním materiálem je písek.

Ve vaší nabídce jsou také sluchátka. Pro někoho s citlivými sousedy to může být jediná možná volba. Není to ale při poslechu tak trochu kompromis?

D.H.: Předně bych rád řekl, že kvalitní hudba není o hlasitosti. Čím kvalitnější sestava, tím plněji hraje i při nízkých hlasitostech. Nicméně i ve sluchátkách existuje high end, jako třeba americká značka Abyss, kterou nabízíme.  Ta vás skutečně přenesou do koncertní haly. Neumí logicky ty nízké frekvence a ten fyzický zážitek z hudby, ale nabídnou zcela přesnou lokalizaci nástrojů v prostoru. To je jediný kompromis. Tahle sluchátka totiž připojíte ke kvalitnímu zesilovači a pak jde o plnohodnotnou alternativu. Záleží na podmínkách, často nejde ani tak o sousedy, jako třeba o prostor, protože poslech s pomocí sloupových repro vyžaduje určitý prostor, kdežto s kvalitními sluchátky jsou ty nároky menší.

Je nějaký milník v oblasti audiotechniky z posledních několika let, který by stál za zmínku? Věc, která do značné míry dnes ovlivňuje poslech hudby?

D.H.: Její dostupnost. To je opravdu velká věc. Člověk si koupil kvalitní techniku, a pak musel investovat hrozně moc času a peněz, aby sehnal drahé desky nebo speciální CD. Dnes si člověk koupí streamer, což je speciální krabička, která ty signály z prémiových streamovacích služeb špičkově dekóduje a pošle je do vaší sestavy v maximální možné kvalitě. Přežili jsme éru empétrojek, kdy šla opravdu laťka dolů, a teď dochází k té renesanci. Hodně tomu pomáhá i rychlý a dostupný internet. Díky němu můžete streamovat v hi-fi kvalitě nejen doma, ale třeba i v autě, pokud máte trochu lepší audiosestavu. Některé luxusní automobilky už si na tom dávají záležet, ale i dodatečně lze do audia v autě investovat klidně stovky tisíc korun. To potom začnete v té hudbě slyšet všechno, co tam původně mělo být, a ono to do sebe zaklapne. Ta harmonie, kterou jste tam předtím marně hledali. Těžko se to vysvětluje, musí se to slyšet.

Vaši zákazníci si to vlastně mohou přijít poslechnout přímo k vám, protože se stávají členy exkluzivního VOIX klubu, je to tak?

D.H.: Přesně tak. My se snažíme budovat komunitu a v závislosti na druhu zákazníka máme hned několik benefitů. Pořádáme poslechové večery, setkání s umělci a výrobci audiotechniky nebo i srazy zákazníků, kam si každý přinese svou oblíbenou desku a navzájem si rozšiřují obzory. Velmi populární je párování hudby s vínem, které jsme už několikrát zkoušeli, ale hlavním motorem jsou lidé a jejich příběhy. Člověk se až dojme, když přijde do showroomu známý muzikant, pustí si v naší poslechové místnosti Kharma svou vlastní desku a najednou ji znovu slyší jako tehdy v nahrávacím studiu. A nějaký rocker si sem přišel poslechnout Nirvánu a úplně mu vyhrkly slzy, že konečně v jedné ze skladeb slyší druhou kytaru, o které do té doby jenom četl.

Ale občas nám i někdo vynadá, že jsme mu zkazili život. Jakmile slyšeli repro od Kharmy s dokonalým holografickým přednesem, tak jim najednou hudba jinde připadá bez jiskry a těžko se v ní hledají ty jednotlivé vrstvy nebo nástroje. Jedna paní s dokonalým hudebním sluchem k nám chodí a označuje to za terapii, protože jedině tady je schopná si hudbu vychutnat úplně bez výhrad. A projevuje se to i na nás. Každodenní poslech těch referenčních sestav vás rozmazlí do té míry, že když jste v kvalitní restauraci s nekvalitním audiem, tak vám často i přestane chutnat.

VOIX najdete na adrese Dušní 3, Praha 1, od pondělí do pátku 10 – 19 h a v sobotu 12 – 18 h