Nastražte uši

Nastražte uši

Šest poslechových místností a ty nejdražší audio značky na českém trhu. Vítejte v novém pražském showroomu VOIX, mekce tuzemských hudebních fajnšmekrů.

Lačné oko rozměrného reproduktoru se jemně třese. Místnost zaplňuje jazzová klasika, zručné pobíhání prstů pianisty po klávesách a příjemně uhánějící rytmus bicích. Až po chvíli si uvědomíte, že kromě bouchnutí bubnu slyšíte i dozvuk jeho membrány, že si trumpetista právě odplivnul a klavírista právě přehmátnul. Nová skladba. akustická kytara, španělka, trsátko šimrá struny, jako by se dotýkalo i vás. Hudba vás fyzicky prostupuje, je skoro hmatatelná, a vy jste tady a teď. Nohou si lehce poťukáváte do měkkých koberců a skoro zapomenete, že musíte za chvíli zpátky do práce.

„Návštěvu je nejlepší si s námi předem naplánovat a udělat si na ni čas. Doporučoval bych minimálně hodinu. Smyslům nějakou dobu trvá, než se adaptují na prostředí, člověk by si měl poslechnout alespoň pět skladeb, než se mu vnímání ustálí. Pak teprve začnete poznávat rozdíly,“ začíná mě do tajů vysoké audiotechniky zasvěcovat David Hauerland, který za showroomem VOIX stojí. nejprve si tedy s pozvednutým obočím prohlédne malý otlučený diktafon ležící mezi námi na pohovce. V místnosti, které kraluje velkolepá audiosestava, působí až nepatřičně. „Připravit se můžeme i my. Přístroje je třeba trochu rozehřát, aby se dostaly do té správné provozní teploty. Nachystáme i vyhovující sestavu, třeba elektronika by měla ideálně kopírovat cenu reproduktorů. Nebudete hrát ze zesilovače za milion na reproduktorech za sto tisíc, to nedává smysl.“

Mladý podnikatel se do high‑end audiotechniky zamiloval před dvěma lety. Tehdy ho jeden kamarád, nadšenec a distributor, přemluvil, aby si ke třicátinám koupil první lepší sestavu od značky Gato Audio zhruba za dvě stě padesát tisíc. Nejprve si říkal, že se asi zbláznil, brzy však kouzlu hudby propadl a zjistil, že je kolem něj spousta lidí, kteří to mají stejně. Zlomovým okamžikem byl veletrh v Mnichově, kam se s kamarádem vydali.

„Čekal jsem, že to bude hala s pár blázny, co si pouští hudbu. Byly tam ale haly tři, navíc třípatrové, plné toho nejlepšího high‑end audia, a asi deset tisíc lidí. Najednou jsem pochopil, že ten trh je obrovský a zajímavý a tady v čechách téměř nepolíbený,“ vysvětluje. „Nechtěli jsme ale otevřít něco na periferii, chtěli jsme v centru Prahy vytvořit pěkné a zajímavé místo, klub, kde se lidé budou potkávat, užívat si svůj čas. Žádný high‑endový showroom na světové úrovni tady není. Praha si takové místo zaslouží, jsou tady i dost bohatí lidé.“

Místo setkávání

V lednu loňského roku se jim podařilo najít vhodný prostor v Dušní a v září poprvé otevřeli. Členitý, několikapatrový showroom o téměř 600 metrech čtverečních se zdá ideální. Je v něm ukryto pět poslechových místností, navíc ještě malé kino.

„Reproduktory, které prodáváme, si zaslouží luxusní prostor, díky kterému si člověk uvědomí jejich výjimečnost. V místnosti o padesáti metrech čtverečních, kde máte nacpaných třicet reproduktorů, neoceníte reproduktory za milion, které stojí někde v koutě,“ popisuje Hauerland. „Hodně jsme se zaměřili na interiérový design, chtěli jsme, aby se tu lidé cítili dobře. jednotlivé poslechové místnosti jsme koncipovali jako obývací pokoje, aby si zákazníci dokázali představit, jak to může fungovat u nich doma.“

Klenotem showroomu a nejdražší položkou v portfoliu je nizozemská značka Kharma Audio. Reproduktory z její výroby kralují v segmentu high‑end audiotechniky a souprava v místnosti stojí deset milionů korun. Ve VOIX značka navrhla jednu celou poslechovou místnost včetně čalounění na stěnách, podlahy, koberců, nábytku. Vypadá jako nějaký luxusní hudební nástroj. Stěny zdobí akustické panely, nadesignované tak, aby připomínaly kapku dopadající na vodní hladinu, které perfektně nesou zvuk. „Majitel je lehce extravagantní týpek, absolutní perfekcionista. Chtěl, aby jejich poslechová místnost byla opravdu unikátní, aby měla ‚wow efekt‘. Všechno si tady navrhli sami. Připadáte si tu jako na zámku.“

V jiném „obýváčku“, kde si může zákazník vychutnat hloubku a čistotu tónů, stojí v popředí masivní červené reproduktory wilson audio. Připomínají naleštěný sporťák, jen šlápnout na plyn. Mezi další značky v nabídce patří třeba také Dan D’Agostino, Bang & Olufsen nebo Oracle Audio. Hrající sestavu tady pořídíte zhruba od dvacet tisíc korun. Kharma i Wilson mají sestavy i za milion eur, které se prodávají třeba v Číně, v Moskvě nebo ve Spojených státech, ale na ty si zatím v našich poměrech VOIX netroufne. Výraznou techniku doplňuje v prostoru moderní umění z galerie Zdeňka Sklenáře.

„Je to místo, kde si chlapi udělají radost, nemají totiž tolik obchodů na Pařížské jako ženy. Navíc jsou hračičkové, stejně jako mohou tunit auto, koupí si lepší kolo, výfuk… tak i audiosestava je takové lego. Začnete základem, časem posílíte zesilovač, pak třeba reproduktory. Tyto produkty navíc neztrácí na ceně jako klasická spotřební elektronika. Naopak, za rok se to třeba teprve pořádně zahraje a reproduktory začínají získávat šmrnc. Přirovnal bych to k drahým hodinkám,“ vypráví. Mezi jejich zákazníky samozřejmě patří i ženy. Ty sice tolik nebaví zapojovat kabely, zato je zajímá podkresová hudba v koupelně nebo chodbě. Jednou z činností VOIXu jsou totiž realizace. Specialisté navrhnou nazvučení jakýchkoli prostor, od bytů a domů až po komerční stavby. Nazvučit se dá třeba i bazén nebo zahrada. „Nejpodivnější produkt? máme tady hezký subwoofer ve tvaru hříbku nebo reproduktory ve tvaru kamene. Zasadíte ho pěkně do skalky a nepoznáte, že není pravý,“ směje se Hauerland.

Proposlouchat se k jádru

I když je VOIX teprve na počátku, plány do budoucna už má David Hauerland promyšlené: „Chtěli bychom kolem VOIXu vytvořit komunitu lidí, kteří audiu rozumí a mají ho rádi, a také zvát zajímavé umělce, kteří hudbu skládají a produkují. Chceme vzdělávat trh, který ještě neví, co všechno hudba dokáže člověku přinést.“

Všichni z týmu, které jsem v showroomu během rozhovoru i slavnostního otevření potkala, vypadají jako hudební nadšenci. Jeden z Hauerlandových kolegů nám nadšeně pouští píseň Jaromíra Nohavici a upozorňuje na sofistikovanou skladbu nástrojů. Ani ostatní nepohrdají žádným žánrem, v každém hledají zajímavá umělecká díla. Nedávno tu prý byl na návštěvě Pepa Vojtek.

„Můžete na tom samozřejmě poslouchat i popík nebo třeba Kabát. Obohatí vás to minimálně tím, že pochopíte, proč to umělec vlastně dělá. Jak se do toho propsala emoce, duše, sdělení světu. Slyšíte detail. Viděla jste film Bohemian Rhapsody? Tu scénu, kdy Queen nahrávají ve studiu a po stopadesáté skladbu opakují, protože Freddie Mercury to chce mít dokonalé? Vy si můžete tu dokonalost, kterou umělec stvořil, reprodukovat doma,“ pokračuje podnikatel.

„Hudba je umění, ale často na to zapomínáme. hraje v autě, v kanceláři, v obchoďáku na záchodě… Bereme ji jako samozřejmost, zevšedněla. Ale teprve díky kvalitní reprodukci dokážete hudbu pochopit hlouběji. Je to investice do kvalitního zvuku. Pustíte si živou nahrávku z koncertu a přenese vás to do klubu. Posloucháte orchestr, kde hraje sto nástrojů, a místo změti zvuků rozeznáte jednotlivé nástroje – violoncello, tympány, dvě flétny… Můžete tu skladbu poslouchat pořád dokola a stále vás baví, protože v tom pokaždé nacházíte něco nového. Ale je to jako s vínem, stejně jako se jím musíte propít, musíte se i proposlouchat ke kvalitní hudbě.“ Tak až do dna!

Proč ne?! ● Autor: Thea Kučerová ● Rubrika: reportáž zblízka