Zappiti Pro 4K HDR

Zappiti Pro 4K HDR

Francouzská značka Zappiti, se sídlem v Paříži, profiluje nabídku na komponenty pro prezentaci i správu videa v nekompromisní kvalitě, což je zřejmé i z nejvyššího modelu mezi jejími multimediálními přehrávači Pro 4K HDR s certifikací ISF (Imaging Science Foundation) a se zajímavou cenou 20 990 Kč (samozřejmě pokud neuvažujeme „přívlastkovou“ verzi Pro 4K HDR Audiocom Cinema Edition, za níž je třeba připlatit dalších 26 200 Kč). Jádro tuhého antivibračního šasi na odpružených patkách tvoří silný ocelový plech o tloušťce 3 mm, ale minimalistický design, s nímž přehrávač s hmotností 7,5 kg zapadne do racku i moderního interiéru, staví na kartáčovaných, černě anodizovaných hliníkových deskách. Na mechaniku, která by načítala optické disky všech tří generací, musíme zapomenout (tou z katalogu Zappiti disponuje pouze datové úložiště NAS RIP 4K HDR za 70 790 Kč). Jde o typický síťový komponent, jehož volitelnou vnitřní paměť limituje kapacita 32 TB, která postačí zhruba na digitální obsah šesti stovek „modrých placek“: pod padacími dvířky, jež zaujímají prakticky celý čelní panel, najdeme dva volné sloty pro pevné disky 3,5“ SATA, které přijdou vhod, pokud v lokální síti nemáme k dispozici jiná datová úložiště.

Obrázek

Připravený skoro na vše
Pro 4K HDR podporuje většinu současných digitálních video i audio formátů a souborových kontejnerů v čele s MKV (alias „Matrjoškou“). Zappiti dekóduje libovolný z aktuálních formátů prostorového zvuku včetně Dolby Atmos a DTS: X. Jinak také splňuje veškeré moderní standardy, ať už jde o stereoskopické projekce 3D, rozlišení 4K, vysokou obrazovou frekvenci 60 fps, nebo vysoký dynamický rozsah HDR. Kodek HVEC (též H.265, až do 400 Mb/s) nabízí desetibitové barvy a barevný prostor odpovídající standardu Rec. 2020. Hloubku barev posouvá do vyšší dimenze firemní technologie Zappiti MagicPixel v mladší verzi 2.5. Preference videa je markantní u podpory audia: Pro 4K HDR ve srovnání s univerzálním Blu-ray přehrávačem postrádá formáty DSD i archaický HDCD, který je se svou zakódovanou dvacetibitovou hloubkou už dlouho vázaný na digitální obsah dobových kompaktních disků. Z hlediska streamování audia ve vysokém rozlišení (u nás TIDAL HiFi) je však důležité, že nepřehlíží kodek MQA.

Obrázek
Vnitřní uspořádání komponentu je vzorné. Největší prostor si zde nárokují volitelné pevné disky. Vícevrstvé desky plošných spojů přiléhají k zadnímu panelu, kde v jejich osazení registrujeme výběrové audiofilské součástky, namátkou kondenzátory německých firem WIMA a ERO. Napájecí zdroj disponuje transformátorem s jádrem v provedení R („R-core“) s minimálními rozptylovými toky a vibracemi, takže transformátor je tichý, což lze vztáhnout na celý komponent. Chlazení obvodů s vysokou hustotou integrace totiž konstruktéři vyřešili jako pasivní a ventilátor nevyužili ani jako zálohu. Přehrávač pracuje svižně, využívá možností čtyřjádrového procesoru Realtek RDT1295 s architekturou ARM (Cortex CA53 x4) a vyrovnávací pamětí 1 MB, vnitřní paměť (eMMc) má kapacitu 16 GB a operační 2 GB. Jako operační systém využívá Android 6.0, takže obsluha je víceméně intuitivní. Kvitovat musíme také přehledné grafické uživatelské rozhraní (samozřejmě ve Full HD) lokalizované do třiceti pěti jazyků včetně češtiny a slovenštiny.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Konektivitu nabízí Pro 4K HDR širokou, digitální rozhraní HDMI najdeme dvě na výstupu (AV ve verzi 2.0, další ve verzi 1.4a slouží jen pro přenos audia) a jedno na vstupu, s implementovaným standardem MHL 3.0 (spojujícím zjednodušeně řečeno HDMI a USB), umožňujícím snadné připojení chytrého telefonu prostřednictvím kabelu s konektorem microUSB. Ethernetový vstup LAN má bezdrátovou alternativu v duálním rozhraní Wi-Fi (2,4 i 5 GHz). Audio výstup linkový doplňují dva digitální (koaxiální S/PDIF a optický), portů USB je k dispozici pět: tři (dva z nich na čelním panelu) ve starší verzi 2.0 následují USB 3.0 a USB-C. Zapomínat nesmíme ani na důležitou čelní přípojku: sluchátkový výstup pro „velký jack“ (průměr 6,35 mm), který dokáže vybudit i sluchátka s vyšší impedancí.

Obrázek

Mimořádný poměr cena/výkon
Multimediální přehrávač Zappiti Pro 4K HDR jsem měl možnost testovat v sestavě domácího kina ve showroomu společnosti VOIX v Dušní ulici na pražském Josefově. Referenční instalace, jakých v České republice mnoho nenajdeme, si zaslouží přiblížení. Stěny sálku jsou obložené akustickým sádrokartónem Knauf („Silentboard“), ale následují zde ještě další akustické úpravy. Maximalistické ozvučení nabízí Dolby Atmos až v konfiguraci 13.4, zvukový procesor je značky Acurus. Reprosoustavy, jež budí zesilovače s celkovým instalovaným výkonem 13 kW, pocházejí z výrobního programu další americké značky OceanWay Audio: čelní jsou umístěny za perforovaným projekčním plátnem, jež vyrábí – stejně jako 4K projektor Eos 1 – francouzská firma DreamVision. V instalaci za čtyři miliony korun měl přehrávač Zappiti (s cenou o dva řády nižší) „tahat za kratší sirku“, ale v praxi naopak prokázal mimořádný poměr cena/výkon.

Obrázek
Vedle aktuálních kolekcí společností Dolby Labs (Dolby Atmos) a DTS (DTS:X) jsem hodnotil hlavně zvuk i obraz z filmu Bohemian Rhapsody (2018, v Dolby Atmos), který má na kontě tři Oscary v technických kategoriích včetně „zvukových“ za mix a editaci zvuku, a hudebního dokumentu Hans Zimmer: Live In Prague (2017, v Dolby Atmos), se záznamem koncertu, kde známého německého skladatele filmové hudby v pražské O2 areně 7. května 2016 doprovodilo sedm desítek hudebníků: vedle vlastní skupiny a speciálního hosta, kterým byl britský kytarista Johnny Marr, také Český národní symfonický orchestr se smíšeným sborem.

Zappiti Pro 4K HDR nabízel napříč různými žánry přirozený, živý a výborně kontrolovaný zvuk s nekompromisní lokalizací i oddělením jednotlivých nástrojů, resp. nástrojových sekcí. Na rozdíl od nejrůznějších akčních spektáklů zde objektově orientovaný zvukový formát Dolby Atmos hudební scénu nijak „nevylepšoval“, u vystoupení skupiny Queen na benefici Live Aid vyniklo elastické sesazení zvukové stopy soundtracku, kombinující originální živé i studiové nahrávky se současnými dotáčkami, právem oceněné americkými akademiky zmíněným Oscarem. U záznamu Zimmerova vystoupení je třeba zmínit extratřídu technologie Zappiti MagicPixel 2.5, která si poradila i s projekcemi záběrů na členy doprovodné skupiny i orchestru, jež nevznikly za optimálních světelných podmínek (muzikanty nelze nasvítit jako ve filmových ateliérech ani pro pořizování záznamu za účelem vydání na DVD a BD). Barevná hloubka obrazu na plátně byla vynikající. Multimediální přehrávač Zappiti lze samozřejmě doporučit i do domácího kina, jehož rozpočet bude nepoměrně skromnější.

Pavel Víšek, HIFIroom