Oracle Paris MKV

Oracle Paris MKV

Kanadský výrobce Oracle Audio vznikl koncem 70. let v hlavě Marcela Riendeaua a poměrně svižně se etabloval jako výrobce špičkových gramofonů. Firma hodně staví na tom, že - tak jak naznačuje řecký základ slova "oracle", což je v překladu "vidět" - hudební zážitek by měl být i vizuální zkušeností. Když se pak podíváte na produkty s touto značkou, svého motta se v Oracle drží skutečně důsledně. Platí to i pro pátou generaci gramofonu Paris.

Ten zprvu působí jako klasický, špetnou originálních křivek vylepšený gramofon jednoduchého střihu. Ale při bližším ohledání na něm najdete nápady a řešení, které se běžným konstrukcím vymyká. Základ tvoří šasi o půdorysu 47,5 x 36,3 cm, gramofon z běžných standardů nevyčuhuje ani svou 15 cm výškou nebo zhruba sedmi kilogramy váhy. Prvním jasně zřetelným nápadem, kterým se Paris MKV odlišuje, je zkosený pravý přední roh, okrášlený "podpisem".

Všechny prvky jsou pak nenápadně zapuštěné do základního tvaru. Schovaný je i samotný motor - jeho rychlost se ovládá dvojicí tlačítek v zadní části gramofonu, pohon se realizuje přes menší, ale masivní hliníkový talíř a plochý řemínek. Velký akrylový talíř je pak výtečně tlumený, jeho provedení zaručuje tlumení jak vlastní vahou, tak právě materiálem. Další tlumení pak má na starosti odpružený středový blok, v němž je vsazeno ložisko talíře a základna raménka - celá zásadní část je tak vlastně plovoucí, aniž by to ale dávala nějak zřetelně najevo. Přitom je tu použita kombinace dvou nosníků ze skleněného vlákna v sorbothanovém lůžku, což je velmi účinné tlumení.

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 2

Paris MKV je z výroby osazený raménkem Oracle, které jako základ používá uhlíkovou trubičku z raménka Pro-Ject 9CC. V Oracle si k němu vyvinuli silikonové tlumení a některé další jemné úpravy, opět zaměřené hlavně na absorpci vibrací.

Dalšími dvěma body, které mají zajistit maximální klid pro přehrávání vinylu, jsou robustní nožky a šroubovací středové závaží; to pomůže i srovnat zvlněné desky.

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 3

Při pohledu zezadu uvidíte pod raménkem malou krabičku s cinchovými výstupy a zemnícím kolíkem, na druhém konci šasi je atypický pětikolíkový konektor. Ten poslouží pro základní napájecí adaptér nebo pro větší externí box, který si můžete koupit jako upgrade pro čistší a přesnější držení otáček.

Paris MKV nabízí také velmi solidní možnosti seřízení, ač to opět nedává nijak okatě najevo. Můžete snadno srovnat rovinu talíře díky šroubovacím konektorům ve spodní části, můžete ale třeba jemně doladit za pomoci stroboskopu a dodávané šablony rychlost otáček - pro 45 i 33 otáček je vzadu maličký šroubovací potenciometr.

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 4

Oracle Paris MKV jsme poslouchali v pražském showroomu Voix, kde ho mají osazený přenoskou Benz-Micro MC Silver. Gramofon jsme porovnávali s vyšším modelem Delphi MK VI, ale i nižším Origine. Zkoušeli jsme phono předzesilovače Oracle Paris (který má výhodu "kompatibilního" designu) a Parasound JC 3+. Poslouchalo se přes D´Agostino Progression Preamplifier a Progression Stereo, propojeno bylo reprokabely MIT a signálovými kabley AudioArt IC-3SE nebo Genesis. Na konci řetězce stály analytické Wilson Audio Sasha DAW. Pevnou podložku pod gramofon zajišťoval rack od Bassocontinuo.

V "Heavy Duty Judy" Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) nás gramofon hodně překvapil tím, jak až drze odspodu dokázal napumpovat do systému energii, jak velkou váhu baskytaře dal a jak měkce pružný charakter přes vší energii udržel. Velkou zásluhu na tom má i ono dobře provedené odtlumení plovoucího zavěšení raménka a talíře, neb třeba při poklepu na šasi i během poslechu prostě neslyšíte, že by se rezonance přenesly až k přenosce a tím do výsledného zvuku. Basa měla objem a pěknou čitelnost, byl to organizovaný zvuk, který je adekvátní vyšší cenové lize, kam Paris MKV spadá (a na kterou nicméně skutečně od pohledu nepůsobí).

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 5

Zpěv LP v její "Muddy Waters" ("Lost On You" | 2017 | Vagrant | 538284881) byl právě takový, jaký chcete od dobrého, možná trošku "hezkého" vinylu - bohatý, veliký, vstřícný a vřelý, požehnaný objemem i energií. Ale opět nás až zarazilo, jak pevně, zemitě a konkrétně gramofon hraje, s jak samozřejmou čitelností a autoritou, s jak dobrou definicí - není to tak rozhodně jen pěkný a jednoduchý gramofon, ale splňuje skutečně high-endová kritéria v čistotě a prokreslení nahrávky. Nicméně není to díky tomu všemu strohý zvuk - naopak je pěkně šťavnatý a trochu vřelý, prostě vybavený takovým tím echt vinylovým kouzlem příjemnosti, které tu ale není jen laciným efektem.

Trochu v pozadí nahrávky zapuštěný činel v Caveově "People Ain´t No Good" ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) gramofon nijak nezdůraznil a nevytáhl do popředí, nicméně ač vzadu, tak byl i pod vrstvami ostatních nástrojů, zpěvu a ruchu publika solidně čitelný. Hlavně ale vnímáte nejen jeho vysoký jasný tón, ale i velmi slušnou separaci jednotlivých cinknutí nebo jejich doznění a cinknutí je integrální součástí hudebního zážitku s čistou kovovostí, nezkreslenou pocitem plechovosti.

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 6

Plnotučný a šťavnatý byl pak zvuk "Modul 29_14" od Nik Bärtsch´s Mobile ("Continuum" | 2016 | ECM | 476 4790) - je zvláštní, nakolik byl zvuk svěží, tučný a měkký, aniž by ale ztratil pružnost a schopnost razantně se prosadit v dynamických špičkách. Ač celkově neuspěchaný a spíše krásně houpavý, nabízí gramofon Paris MKV obdivuhodnou dynamiku - je to i proto, že v tichých pasážích je mimořádně ticho a následný tón tak může snadno plně vyniknout. Ze nemalou částí úspěchu v tomto ohledu stojí dozajista i skutečně fantastická odolnost vůči vibracím a rezonancím, které přednes "nezanáší" a ten je tak pěkně pevný a konkrétní.

Díky tomu a také díky skutečnosti, že Gilmourova "Take a Breath" ("On An Island" | 2006 | Parlophone | 0946 3 55695 1 3) měla velký objem i proporce, byla i čitelnost nahrávky vysoko nad očekávaným standardem. Nemůžete si pomoct a od jednoduše vypadajícího těla gramofonu toho prostě moc nečekáte - ale klid a ticho, které jsou v pozadí nahrávky, vás nechají proniknout do ní a užít si jí. Líbilo se nám, s jakou jistotou a sebevědomím Oracle hraje, nenásilně, s nadhledem a se zjevnou chutí.

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 11

Ona nestísněnost a nadstandardní proporce vám předestřou také hlavní klavír v "Blanc" Sylvaina Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minorty Records | MIN33) s nebojácnou velikostí a jasností. Není to technicistní lokalizace, ale nicméně definice v pravolevém směru byla velmi dobrá a prostě nemáte pocit, že by zvuk nějak "plaval".

I poněkud průměrný a suchý vinylový master Kavinského "Nightcall" (a vlastně celé desky "Outrun" | 2013 | Record Makers | LC-15765) se díky šťavnatosti, bohatosti a měkčí vřelosti zvuku Oracle Paris MKV zřetelně uvolnil. Nadchlo nás, jakou energii dokázal gramofon vydolovat z elektronické basové linky, jak jí dokázal nechat pulsovat a hlavně to, jak hudba prostě pluje, jak se odlévá a s jakou pohodou se dá poslouchat.

2019 07 10 TST Oracle Paris mkV 7

Gramofon Oracle Paris MKV je bez diskuse gramofon zaměřený na design pro ty, kteří nechtějí složité technicistní konstrukce. A přestože na první pohled může působit jako naprosto obyčejný gramofon s šokující cenovkou, opak je pravdou - nenápadná technická řešení jsou zjevně funkční, odolnost šasi a raménka vůči vibracím je přímo excelentní a Paris MKV je tak skutečně excelentním řešením pro ty, kteří si žádají high-endový zvuk s notnou dávkou energie a objemu a kteří přitom chtějí cítit ono trochou vřelosti a měkkosti definované vinylové kouzlo a to vše mít v balení, které nepřekračuje hranice kompaktního a až archetypálně jednoduchého gramofonu. Oracle Paris MKV je velkým překvapením v tom, kolik hudby z vašich černých desek dokáže vydolovat.

--- --- --- --- ---

KLADY

+ stylový design...

+ ...který ale skrývá dobře fungující koncept

+ překvapivě pevný zvuk

+ dobrý bas

ZÁPORY

- na první pohled rozhodně nebudí dojem technické brilance (byť jde prostě o designový produkt)

--- --- --- --- ---

Napsal: Daniel Březina

Zdroj: https://www.hifi-voice.com/