Oracle Origine MKII

Oracle Origine MKII

Kanadský Oracle má smysl pro originalitu svých zdrojů signálu, ať už jde o CD přehrávače nebo gramofony, které tvoří základ jejich nabídky. Je snad trochu zvláštní, že značka má vlastně dva základní modely s prakticky naprosto identickou cenovkou, ale významně jiným pojetím - na design (byť s technicky pokročilým obsahem) sází model Paris MKV, pro klasičtěji smýšlejícího milovníka vinylů je tu model Origine MKII.

Faktem ale je, že ani ten nemůžete obvinit z nedostatku estetického vkusu - oble tvarované šasi navíc můžete vybavit barevnými proužky akrylových prokladů, ve standardu v jedné vrstvě, za příplatek ale klidně i ve dvou nebo třech vrstvách. Vklady mohou být v různých barvách, které doplní základní černé nebo bílé šasi a můžete si tak stvořit vlastní originál. Pro fajnšmekry je možné objednat také LED lampu napájenou přes motor gramofonu, která zezadu prosvětluje tyto transparentní vrstvy a zdůrazňuje jejich barvu.

Oracle staví Origine MKII do role "základního, dostupného a kvalitně postaveného gramofonu od Oracle Audio". Gramofon se navrhuje, ale také vyrábí v kanadské továrně. Týká se to pěkně zpracovaného šasi na čtyřech opěrných nohách, které svým tvarem i velikostí v podstatě opisuje průměr vysokého talíře, ale týká se to také externího motoru nebo použitého raménka Origine.

2019 11 30 TST Oracle Origine 2

Gramofon je poměrně rigidně vyrobený, což ostatně potvrzuje i bezmála 8 kg hmotnosti při šířce 48,3 cm a hloubce 35,6 cm. Nejvýše položený bod gramofonu se nachází na raménku ve výšce 12,7 cm.

Krom šasi z akrylového sendviče posazeného na delrinových antivibračních nožkách, vycházejících z firemních CD přehrávačů, je dobré zmínit akrylový talíř odvozený z toho v modelu Paris MKV. Roztáčí ho zmíněný externí motor s velmi těžkou základnou přes řemínek, změna rychlosti otáčení se řeší klasicky posunutím řemínku do jiné drážky na motoru. Synchronní motor si bere energii z externího 18 V napájecího zdroje.

2019 11 30 TST Oracle Origine 3

Zásadní je také raménko - jde o hliníkovou trubičku s jednobodovým zavěšením, kdy je raménko již z továrny nastaveno dokonale vodorovně. Krom klasického protizávaží na konci trubičky je tu pak ještě "oliva", což je další závaží zhruba uprostřed délky raménka. Lze jím posouvat a není-li použita doporučovaná přenoska Ortofon MC-1 Turbo, můžete posunutím změnit a optimálně přizpůsobit efektivní hmotnost raménka pro precizní celkové vyvážení. Signál raménkem vedou kabely Cardas. Zvláštností raménka je ještě jeho ovládání přes otáčení kolečkem místo klasické páčky, na což je třeba si poněkud zvyknout. U raménka lze díky pečlivému manuálu seřídit VTA, antiskating, přesah, prostě všechno.

Dobrou zprávou je to, že již v základu je Origine MKII velmi blízko ideálnímu nastavení, takže stačí v podstatě jen správně posadit motor, aby plochý řemínek roztáčel talíř tak jak má a je hotovo. Tedy samozřejmě musíte nalít trochu maziva do ocelového ložiska, ale i tam stačí postupovat podle návodu.

2019 11 30 TST Oracle Origine 4

Oracle Origine MKII jsme poslouchali v pražském studiu Voix, kde hrál s přenoskou Ortofon MC-1 Turbo, na předzesilovači D´Agostino Progression Preamplifier a koncovém stupni D´Agostino Progression Stereo. Poslouchalo se přes Wilson Ausio Sasha DAW na kabelech od MIT. Napájeno bylo přes pračku PS Audio PowerPlant P20. Používali jsme phono předzesilovač Parasound JC 3+ nebo Oracle Paris PH200 či také vestavěné phono v předzesilovači Progression. Srovnávat jsme mohli s Oracle Delphi MKVI Classic nebo třeba Oracle Paris MKV.

První věcí, kterou stojí za to zmínit je skutečnost, že na takhle rigidním šasi s raménkem, které zjevně dobře funguje, bude dobré uvažovat o přenosce vyšší než zmíněný Ortofon; gramofon má klidně na třikrát nebo pětkrát tak drahou přenosku.

2019 11 30 TST Oracle Origine 6

I tak ale byl bas v "Heavy Duty Judy" Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) pevný, spíše razantně a svižně podaný. Měl uměřený objem, podporující celkový dojem dobré kontroly, přes maličko poddimenzovanou přenosku dokázala "prodat" mručivý charakter baskytary, stejně jako už dobře separovat jednotlivé tóny, za což lze kladné body připsat celkově rigidnímu šasi s velkou odolností vibracím. Cítit je nicméně limit přenosky u různorodosti nejhlubších tónů, kdy suverénnost podání není taková, jaká by mohla být.

Spořádaný charakter reprodukce s celkově velmi slušnou přesností nabízel pěkné podání zpěvu LP v její "Muddy Waters" ("Lost on You" | 2017 | Vagrant | 538284881). Solidní transparentnost nechává hlas vyniknout, ani mohutná basová složka jej nezastře a zpěvu je dobře rozumět. Zvuk je spíše utažený, bez takové té "analogové" hřejivosti a jemnosti, je to zvuk spíše přesný, utažený a pevně kontrolovaný, přesto klidný a ne suchý.

2019 11 30 TST Oracle Origine 7

Jemný a poměrně dost v pozadí zasazený jemný cinkot činelu v "People Ain´t No Good" Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) zvládl gramofon pěkně definovat, kontroloval jednotlivá cinknutí, ač dojem stále zůstával spíše u ševelu v pozadí, než že by přenoska dokázala tóny vytáhnout do skutečně high-endového popředí. Tonalita a barva činelu byla ovšem pěkná, uvěřitelná, objem umírněně realistický a detail slušně konkrétní, opět hlavně díky tomu, že Origine MKII nemá ambice hrát "do hezka", ale zůstává nohama na zemi.

Spíše energický a pevný zvuk funguje dobře také z pohledu dynamiky, všemožné perkusní zvuky v "Modul 29_14" od Nik Bärtsch´s Mobile ("Continuum" | 2016 | ECM | 476 4790) byly důrazné, pevně vykreslené a celý zvuk je poměrně rychlý, nepřehání a zůstává konkrétní. Nechybí ani slušná, byť ne úplně ideální plnost (což ale vyřeší výměna přenosky za lepší, i cenou vhodnější ke stotisícovému šasi), prim hraje kontrola a autoritativnost.

2019 11 30 TST Oracle Origine 14

Že reprodukce je celkově dobře ukočírovaná, to prokázala trochu "zašmodrchaná" nahrávka "Take a Breath" Davida Gilmoura ("On an Island" | 2006 | Parlophone | 09463 55695 1 3). Linky nástrojů jsou slušně oddělené, sykavky nebyly ostré, přesto zůstaly výrazné a patrné, zvuk byl celkově trošku sušší a maličko tvrdší, spíše než prezentovaný s takovou tou příchutí analogové vláčnosti, ale nevedlo to ani po celém poslechovém odpoledni k únavě nebo otravnosti. I tady je cítit, že preferencí celkového ladění je kultivovaná čitelnost a přesnost spíše než líbivost. Rozlišení pak je slušné, limitované mnohem spíše ale přenoskou než šasi - to naopak nechává výtečně vyniknout právě možnosti přenosky a nahrávky díky působivě tichému pozadí bez vnikajících ruchů.

Zblízka sejmutý klavír Sylvaina Chauveaua v "Blanc" ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) dokázal plasticky zabrat velký kus místnosti mezi reprosoustavami, byl spojitý, byť s mírně citelným těžištěm ve středu mezi reprosoustavami; v reprodukci bylo dost vzduchu a celková pevnost reprodukce byla velmi dobrá, pocit stereofonního prostru je solidní a opět - s lepší přenoskou se ještě posune.

2019 11 30 TST Oracle Origine 20

I opět trochu zvukově nedotažená nahrávka "Nightcall" od Kavinského ("Outrun" | 2013 | Record Makers | LC-15765) měla drajv, pevnost a konkrétnost. Gramofon zůstává s reprodukcí nohama na zemi, hraje klidně a kontrolovaně, spíše než vášnivě. Tvrdší a plošší zvuk nahrávky není zahlazen žádnou "analogovou hezkostí", Oracle hraje bezprostředně a autenticky, balancuje ale na hraně, kterou naštěstí směrem k ostrosti a únavnosti nepřekročí. Možná byste si u takových nahrávek přáli trochu šťavnatější přenosku s plnějším tělem.

Gramofon Oracle Origine MKII je variací kanadské firmy na dostupný (tedy dosti relativně) a designový gramofon, který ale nerezignuje na technická řešení na úrovni. Šasi je působivě odolné vibracím, motor má slušnou přesnost (jen to chce správně nastavit odstup od těla a napětí řemínku) a raménko pak má dobře vyřešené zavěšení a možnost jeho přesného vyvážení včetně "olivy" umožňuje jej příjemně přesně uzpůsobit pro jakoukoliv přenosku. To je pak - na rozdíl od šasi a raménka, které jsou prakticky bez připomínek - bod, nad kterým byste se měli zamyslet, protože v základu nabízené přenosky jsou možná rozumný základ, ale gramofon "snese" vložku klidně za 20 000,- Kč, aniž by jí "nestačil". I s tou základní je to ale zajímavý přístroj, který se nepřetvařuje, negeneruje "umělou analogovost" a hřeje čistě, pevně a konkrétně.

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kombinace designu a technicky smysluplných řešení

+ dobrá odolnost vibracím

+ pevný zvuk

+ možnosti seřízení

ZÁPORY

- osazená přenoska byla zřetelným bodem ke zlepšení

--- --- --- --- ---

Napsal: Daniel Březina

Zdroj: https://www.hifi-voice.com/