OceanWay kinosál

OceanWay kinosál

Za kalifornskou značkou OceanWay stojí Allen Sides, muž ověnčený bezpočtem hudebních cen včetně nejedné Grammy. Muž, kterého oceňují profesionálové kalibru Hanse Zimmera, George Lucase nebo Davea Grohla a podobných. Muž, který už nějaké čtyři dekády nejen nahrává hudbu a filmové soundtracky, ale také navrhuje studiové reprosoustavy. V jeho nabídce pak ale najdete i trochu "zkulturněné" profi modely pro domácí nasazení. My jsme se nicméně mohli posadit do domácího kina, kde krom přehrávače a multikanálového procesoru pocházelo všechno právě z dílny Allena Sidese.

Nekompromisně pojatý kinosál se specifikací Dolby Atmos v podzemí pražského showroomu Voix kolem vlastně nenápadné sedačky v řádně utlumené místnosti postavili OceanWay z výrobků své profi řady - je to služba, kterou značka běžně poskytuje. Pro náročné a upřímně hlavně pro movité zákazníky dodá vše a to na míru. Povětšinou prý stačí katalogové vybavení, ale je-li třeba, poupraví se reprosoustavy i elektronika pěkně na míru, aby vše zapadlo do sebe a to včetně akustiky prostoru.

Za velkým plátnem v rámu se ukrývají levý a pravý kanál spolu s centrem a k tomu dvojice subwooferů, všechno v pasivní specifikaci. V zavěšeném racku pak jsou ke všem kanálům instalované separátní zesilovače - důležité je zmínit, že každý zesilovač je doladěný na míru pro konkrétní reprosoustavu, protože při sebelepší vůli jsou reproduktory vždy maličko odlišné. To docela dobře vypovídá o maximalistickém přístupu Allena Sidese.

2019 01 31 DK OceanWay setup 2

OceanWay HR3.5

Přední kanály, tedy ty pro domácí kino zásadní, obstarávalo to nejlepší z katalogu OceanWay. Ačkoliv modelům HR3.5 říká výrobce "referenční monitor", s klasickým vnímáním monitoru má tenhle obr pramálo společného.

Jde o čistě účelně navržený sloup s dvojicí bassreflexů, dvojicí 12" basových membrán, 8" středobasem v mohutném hornovém zvukovodu a klasickým 1" výškáčem, který se také nachází v mimořádně širokém a výrazném zvukovodu. Všechny reproduktory mají rigidní hliníkové membrány. Reprosoustavy jsou řešeny jako tri-ampingové, vše je usazeno ve fortelné skříni s rozměry cca 110 x 44,5 x 64,7 cm (v x š x h), hmotnost se tu neřeší, ale pěkných pár desítek kilo to je.

2019 01 31 DK OceanWay setup 3

Výrobce k tomuto modelu dodává zesilovač A-4100 se souhrnným výkonem tučných 3 400 Wattů (3 moduly pro tři pásma - 500 Wattů výšky + 500 Wattů středy + 2 400 Wattů basy) - navíc má vstupy jak analogové, tak digitální s rozlišením 24 / 192, jde o stroj vycházející z profi standardů.

Reprosoustavy mají udávaný frekvenční rozsah 20 - 22 000 Hz se schopností dodat maximální akustický tlak 120 dB, což se pro kino efekty docela hodí.

2019 01 31 DK OceanWay setup 4

OceanWay HR4

Protože když už máte nekompromisní kino, neměli byste opomenout ani efektové kanály, instalovali OceanWay v pražském showroomu modely HR4, (relativně) kompaktní monitory, definované velikostí hornovou koncepcí. Jde o řešení velice blízké horní středo-výškové části výše zmíněného modelu HR3.5.

Jde tedy o dvoupásmové hornové řešení s hliníkovými membránami - na výškách je 1" kopulka, na středech hraje osmipalcový kónus. Zvukovodu jsou vyráběny pomocí 3D tisku.

Ozvučnice má na "pouhé" efekty řádné rozměry cca 36 x 65 x 36 cm (v x š x h), i tyto reprosoustavy váží tučných 35 kg.

2019 01 31 DK OceanWay setup 5

I k HR4 patří koncový stupeň, který má identické schopnosti jako výše zmíněná elektronika. Jen výkonem je omezenější - 125 Wattů na každé pásmo. Reprosoustavy nabízí úctyhodný frekvenční rozsah 35 - 25 000 Hz a maximální tlak 116 dB.

OceanWay Pro2A

Stropním efektům vybral Allen Sides model Pro2A, tedy trochu "ošklivěji" pojatou profi verzi domácího modelu Eureka. Kvůli možnosti instalace do relativně mělkého stropu je pak Sides přepracoval na míru - tak jak slibují jeho služby na míru pro nekompromisní domácí kina.

Osazení reproduktory je co do rozměrů identické jako u předchozího modelu, jde o dvoupásmo, kde ale na výškách pracuje měkká tkaná kopulka, středobasový osmipalec je stále stejný. I to pomáhá udržet jednotný charakter napříč všemi kanály.

2019 01 31 DK OceanWay setup 6

K tomuto modelu dodaná elektronika dává opět 125 Wattů na každé pásmo. Frekvenční rozsah i maximální akustický tlak se shodují s modelem HR4.

OceanWay S212A a S12A Mk II

Protože k domácímu kinu tak nějak automaticky patří i subwoofer pro podporu mohutných efektů, i v pražském kinosálu byl subwoofer přítomný. Tedy konkrétně čtyři - dva S212A vpředu (pro levý a pravý kanál) a dva S12A MK II vzadu v rozích.

I do subwooferu dodává Allen Sides svůj vlastní, na míru postavený a doladěný zesilovače. Jinak jde o naprosto účelně provedenou kostku, na jejíž přední straně je 12 palcový kónus s mohutným závěsem.

2019 01 31 DK OceanWay setup 7

Zesilovač má výkon 700 Wattů s tím, že lze korigovat zisk, přechodovou frekvenci nebo třeba zdůraznění hlubokých tónů. Subwoofer umí pracovat mezi 30 a 125 Hz s tím, že umí zatlačit až na 114 dB, což už zvládne řádně otřást základy vašeho domu.

Jak už bylo řečeno, ke každému kanálu včetně subwooferů dodali z OceanWay konkrétně dimenzovaný a doladěný zesilovač - souhrnný výkon všech zesilovačů v kině je 17 000 Wattů. Signál se načítal z Blu-ray přehrávače Panasonic DMP-UB900, organizaci signálů měl na starosti procesor Acurus ACT4. Obrazovou stránku věci řešil projektor DreamVision Singlos 2.

Třeba scéna z filmu "Harry Potter a Relikvie Smrti", kde se uvězněný drak dostává z podzemní pokladnice s hlavními hrdiny na zádech se nezdá, ale obsahuje velmi hutné hluboké tóny, stejně jako křišťálově jasné zvonění a cinkání na úplně opačném konci spektra. Kino jako celek nás neskutečně překvapilo tím, jak jemně, klidně a přirozeně, bez pocitu říznosti nebo přílišného tlačení na pilu všechny efekty prezentovalo. A to prakticky při jakékoliv hlasitosti - žádné ostré tóny, nic, všechno je tak přirozené, tak absolutně čitelné, tak dokonale organizované, je to všechno naprosto samozřejmé a prezentované s nadhledem a jistotou, která není v takové míře slyšitelná ani ve velkých moderních kinosálech. Otřes nejnižších oktáv rozvibruje celý prostor, cítíte basy přímo fyzicky, ale přitom v dokonalé definici, s kontrolou, autoritou a pevností naprosto referenční úrovně. A přitom ani v nejvypjatější chvíli necítíte žádnou nejistotu.

2019 01 31 DK OceanWay setup 8

Nebo třeba efekty kovových zvuků, nárazů a dunění ve směšně přehnané honičce tanku a aut ve "Fast & Furious 6" - jasně cítíte přímočarou energii, výbušnost a důraznost, každé skřípnutí je jasně vykreslené a přitom bez náznaku ostrosti, nic netahá za uši, ať hrajete jak nahlas chcete. A je tu všechno, překvapivé droboučké detaily, skoro až přísaháte, že slyšíte skřípění asfaltu pod tankem a třeba dutý náraz těl do čelního skla auta na konci téhle scény vás ovane fyzickým "plop" posunuté masy vzduchu.

A nebo vezměte barevný videoklip k neméně barevné skladbě "Gravity" od Kill J. Jednak vás uhrane fantasticky ostrý a kontrastní barevný obraz, jednak ale ty dokonale artikulované drobné zvuky jako lusknutí tady, dřevěné klepnutí tam a rána do bubnu zase támhle, to všechno odtikává v dokonalém rytmu, neuvěřitelně pevné, rychlé a tak precizně kontrolované, že je to jednoduše reálné. Všechno je neuvěřitelně samozřejmě organizované a hudba je hypnotizující a fascinující úplně vším včetně neskutečné energie, která z ní prýští.

2019 01 31 DK OceanWay setup 12

No a co třeba scéna, v níž Gru v "Já, padouch 3" přichází na základnu hlavního padoucha El Macha, který mu představuje armádu fialových zrůdiček - a všechno to ječení, ty výbuchy, výstřely, výdech plamenů nebo sešrotování vozu, to všechno je skvěle energické, skvostně jasné, transparentní a technicky tak dokonalé, že to díky detailům, dynamice a pocitu obrovské rezervy působí prostě přirozeně a autenticky. Co je ale hlavní je to, že neuvěřitelně rychle zapomenete na to, že jde o zvuk z nějakých reprosoustav, že obraz odněkud září a všechno se slije do dokonalého zážitku, že za dvě minuty se prostě propadnete do filmu nebo muziky a vůbec neřešíte co a jak.

Co takhle živák Hanse Zimmera z Prahy? Moment, kdy hraje známé melodie a od broukání elektrického kontrabasu se dostane k velkému orchestru, mohutnému sboru a asi tak třem desítkám dalších muzikantů, kdy všichni hrají svůj part a je to obrovský, působivý zvuk, tak ani tenhle náročný moment ani na vteřinu neztratil na čitelnosti. Slyšíte doslova každý nástroj, všechno je kolem vás jako na skutečném koncertě, s nelimitovanou energií a to nejpůsobivější je to, jak snadno graduje dynamika a jak vás překvapí, že tam, kde se 999 systémů z 1 000 vzdá, tak kino OceanWay jde dál. A pak ještě. A ještě. A ještě o kousek a je to prostě fenomenální, velkolepý, strhující a až šokující zážitek.

2019 01 31 DK OceanWay setup 17

Takhle jde prakticky pokračovat do nekonečna a to nejen popisem, ale i trávením času v kině - protože na rozdíl od drtivé většiny ostatních není únavné; tím jak nikdy a ničím neruší vaši pozornost, "netahá za uši" a zní přirozeně se vším všudy, tím vás prostě nevyčerpá a představa, že si vezmete režisérský sestřih "Hobita" a "Pána prstenů" a strávíte v zátahu příjemných prakticky 24 hodin koukáním na ně není úplně směšná. Jinými slovy, kino OceanWay, technicky skloubené a optimalizované firemními techniky a zvukově doladěné Allenem Sidesem osobně pro konkrétní prostor, je sice možná extrémně drahou legráckou, ale na druhou stranu, výsledný zážitek je stejný jako v těch nejlepších kinosálech, v nichž jsme kdy byli a popravdě řečeno předčí čistotou, dynamikou, detailností, energičností, prostorovostí a hlavně schopností hrát neúnavně drtivou většinu z nich. Tohle je kinosál, v němž se snadno zapomenete a ve kterém je snadné propadnout se do filmu nebo koncertu tak hluboko, že máte onen kýžený pocit, že "jste tam". Dokonalé.

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dokonale lineární zvuk