Anthem STR Integrated Amplifier

Anthem STR Integrated Amplifier

Firma Anthem sídlí a vyrábí v Kanadě několik řad AV a Hi-Fi zesilovačů a procesorů. Snad nejelegantnější je série STR, ve které je výkonový zesilovač stereofonní předzesilovač a integrovaný zesilovač, který jsme měli k dispozici. Přístroje jsou to elegantní se střízlivým a efektním designem.

Co je možné připojit?
Integrovaný zesilovač STR je vlastně sloučený předzesilovač s méně s méně vstupy a méně výkonným stereofonním výkonovým zesilovačem v jedné skříni. Elegantní zesilovač s jednoduchým až minimalistickým designem má minimum ovládacích prvků, jediný knoflík a relativně rozměrný TFT displej. Displej je ukryt za skleněnou plochou předního panelu, která zabírá téměř polovinu jeho levé části. Zesilovač může být jak v černém provedení, tak i černě eloxovaný. Z uživatelského pohledu je uspořádání čelního panelu téměř optimální. Nastavená hlasitost i grafické zobrazení přepínání vstupů jsou dokonce viditelné i z poslechového místa. Zatímco čelní panel jednoduchost sama, zadní panel je na stereofonní zesilovač přípojnými místy docela zaplněn. Kromě kouřově šedých výstupních svorek, připomínajících klasické terminály WBT jsou vstupy a výstupy rozděleny na analogové a digitální. Dva symetrické XLR, čtyři nesymetrické cinch vstupy doplňují oddělené vstupy pro MM a MC přenosky, analogové výstupy umožňují nezávislé využití předzesilovače a neregulovatelného linkového výstupu. Poslední dva výstupy jsou určeny pro připojení subwooferů. Digitálních vstupů je šest: jeden USB B, dva optické Toslink, dva koaxiální S/PDIF a profesionální AES/EBU vstup na zásuvce XLR. Další sekce zásuvek je určena pro ovládání (RS232 a 2x 3,5 mm Trigger In/Out), upgrade (USB A) a upgrade firmware (USB mikro). Podmínkou pro využití optimalizačního systému ARC je připojení na domácí počítačovou LAN síť.


Obrázek

Konstrukce je hybrid analogové signálové cesty a digitálních vstupů
Uvnitř je zesilovač jednoduchost sama. Základem je rozměrný toroidní transformátor umístěný ve stínícím krytu. Napájení navazuje na čtveřici filtračních kondenzátorů s celkovou kapacitou 32 800 uF. Výkonové zesilovače jsou na koncových stupních osazeny každý dvěma dvojicemi komplementárních bipolárních tranzistorů. Velké chladiče tranzistorů jsou umístěny uvnitř skříně zesilovače, která je natolik rozměrná, že ohřátí na jejím povrchu je i při hlasité reprodukci přijatelné, přestože výstupní výkon je 200 Wattů do impedance 8 ohmů, 400 Wattů do 4 ohmů s dokonce 550 Watt do impedance 2 ohmy, i když do této impedance je výkon časově limitován. Rychlá proudová zpětná vazba garantuje kmitočtový rozsah od 20 Hz do 20 kHz v tolerančním pásmu 0,1 dB, při zkreslení menším než 0,015 % v celém akustickém pásmu a zaručeném odstupu rušivých napětí minimálně 114 dBA. D/A převodníky jsou osazeny obvodem Asahi Kasei Microdevices AK4118 schopných zpracovat signály do vzorkovacího kmitočtu 768 kHz s rozlišením 32 bit a DSD signály 12,8 MHz. V signálové cestě se předpokládá zpracování digitálních signálů se vzorkovacím kmitočtem 192 kHz, a proto musí být „horší“ signály, ty s nižším vzorkovacím kmitočtem upsamplovány a to má na starosti SRC obvod AKM AK 4137, který zvládne i konverzi z DSD na PMC.


Obrázek
Protože je v signálové cestě DSP (Digital Signal Processor), je možnost její nastavení v řadě režimů, které mají několik položek, do kterých je možné ručně zasahovat, od nastavení reproduktorů, vyrovnání úrovní a vyvážení, které usnadňuje vypínatelný generátor šumu. Stejně tak je možné definovat poslechový bod souřadnicemi v metrech, nastavení citlivosti jednotlivých vstupů, polaritu výstupů, použití jednoho nebo dvou aktivních subwooferů a dalších a většinu nastavení je možné uložit vždy do čtyř paměťových pozic. Některá nastavení jsou nadstandardní, až přímo luxusní, například phono korekce společná pro MM i MC přenosky může mít sedm různých kmitočtových průběhů od RIAA, přes AES, CCIR, NAB, Capitol LP, Columbia LP, London LP až po uživatelskou korekci. Takový komfort už jsem dlouho neviděl a zesilovač bude jistě mimořádně zajímat především sběratele archivních LP. Dnes je všeobecně používaná pouze korekce RIAA a zesilovačem STR můžete spolehlivě reprodukovat i starší, dnes nestandardní záznamy. K zesilovači je dodáván elegantní kovový IR ovladač. Zesilovač má standardní komponentní rozměry, šířku 432 mm, výšku 172 mm, hloubku 445 mm a váží 18 kg. To všechno je k dispozici za 123.590 Kč.


Obrázek
Akustiku je možné do určité míry kompenzovat
Naprosto originální je funkce ARC (Anthem Room Correction), která dokoriguje reprodukci v i akusticky méně příznivých podmínkách a dokonale optimalizuje dostupnou kvalitu reprodukce v prostorách akusticky vyhovujících. ARC je aplikace přímo vyvinutá firmou Anthem, a kromě firemních zesilovačů ji používají i jiní výrobci. Korekce se snaží maximálně vyrovnat spektrální charakteristiku v poslechovém bodě. Výsledky nastavení si můžete archivovat i v grafické podobě.

V povinném příslušenství jsou dodávány měřící elektretový kondenzátorový USB mikrofon, USB kabel a seriózní mikrofonní stojan se „šibenicí“. Pro využití nastavovacího programu ARC Genesis Anthem Room Correction musíte z webu stáhnout aplikaci, která je k dispozici jak pro Windows, tak macOS, ale i pro tablety a chytré mobilní telefony. Mikrofon USB kabelem připojíte na vstup vašeho počítače nebo tabletu. Podmínkou je, že počítač nebo mobilní zařízení jsou na společné počítačové síti jako zesilovač STR (propojený LAN kabelem). Mikrofon se namontuje na stojan a umístí se do poslechového místa. Pokud použijete mikrofon Anthea a zvolíte jej v nastavovací aplikaci, musíte zadat jeho výrobní číslo. Na základě toho je on-line k němu přiřazena korekční křivka uložená na serveru výrobce. Tím se relativně levný elektretový mikrofon změní v přesný, téměř měřící mikrofon. Potom postupujete podle instrukcí na displeji počítače. Nejefektnější je nastavování na počítači, na jehož displeji kromě instrukcí vidíte průběžně naměřené kmitočtové charakteristiky. Měření je v pěti bodech podle instrukcí na displeji a v každém bodě je pět měření pro signál v levém a pět měření v pravém kanálu. Všechna měření jsou programem vyhodnocena, zprůměrována a na závěr je doporučena kmitočtová korekce vypočtená tak, aby se výsledek přiblížil k předpokládanému cílovému průběhu. Posledním krokem je přenos a uložení korekční křivky do jednoho ze čtyř paměťových míst zesilovače. Při nastavování za pomoci tabletu nebo mobilu nejsou průběžně vidět naměřené charakteristiky a výsledná korekční křivka je automaticky uložena do zesilovače. Prakticky důležitá při nastavování je korekční křivka na spodní části akustického pásma, v podstatě pod kritickým kmitočtem poslechové místnosti, který je v běžně zabydleném obytném prostoru o objemu 50-100 m3 v rozmezí 150-400 Hz. Korigují se především výrazné a minimální rezonance způsobené stojatými vlnami. Výsledkem ARC nastavení pozorovatelným subjektivně je především zklidnění na nízkých kmitočtech a potlačení „rozmazaného“ dunění na basech. Opravná korekce respektuje i případný pokles na středních a vysokých kmitočtech. Současně je nastaveno vyvážení mezi kanály v poslechovém místě. Po prvních pokusech jsem se zaradoval, že mám možnost porovnat ARC testovací mikrofon se svými měřícími kousky. Nastalo překvapení. Mikrofon má základní kalibrační korekci již v měřícím software a druhou přesnější získává on-line při měření. Proto je dobré na mikrofon dávat pozor! Pro stejnou přesnost nastavení není snadno nahraditelný a bez těch skrytých korekcí není příliš využitelný. Kromě automatické korekce ARC jsou k dispozici i klasické třípásmové kmitočtové korekce.

Je potřeba zdůraznit, že všichni automatičtí asistenti korigující nedostatky vlastnosti reprodukčního zařízení ani trochu nezachrání špatnou akustiku poslechového prostoru. Fyziku neznásilníte! Na druhou stranu problémy na nízkých kmitočtech jistě uvedou do subjektivně přijatelnějších mantinelů. To byl i můj případ dva stojáky mě normálně mírně rozptylují, někdy i iritují a aplikace ARC mne v této oblasti reprodukce docela zklidnila.


Obrázek
Jak zesilovač STR hraje?
Pro poslech jsem na jeho výstupy připojil reproduktorové soustavy KEF R7, pro řízení jsem použil iPad Pro a iPhone 6S, jako zdroj analogového signálu jsem zapojil streamer TEAC TN-503 a počítač MacBook Pro s převodníkem Apogee Duet. Pro poslech používám standardní sestavu záznamů uložených na NAS: pro mne referenční Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs), Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered, Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Anna Netrebko, Operní árie 2003 (DG), Diana Krall, The Girl in the Other Room, John Coltrane, Blue Train (1957) 192 kHz/24 bit, Arild Andersen, Mira (2014) 96 kHz/24 bit.

Když máte trpělivost nějakých 10-15 minut a spustíte ARC, zkontrolujete, jak by optimalizace mohla dopadnout a výsledek přenesete do zesilovače, budete překvapeni, jak reprodukce na nízkých kmitočtech prokoukne, zpevní se a nástroje získají reálný charakter. A protože basa tvrdí muziku, přestanete přemýšlet o zvuku a jen posloucháte. Po čase jsem se soustředil a pokoušel jsem se nalézt nějaké slabiny při zvolené funkci Direct. Zkreslení jak harmonické, tak intermodulační je nepozorovatelné a reprodukce je spektrálně bezchybná s přesnou a stabilní lokalizací. Smyčce jsou drsné, ale neskřípou, činely, hi-hat šustí, ale nejsou drsné. Vokály a dechy jsou přirozené, prostorově členité. Vyzkoušel jsem analogové zdroje, žádná chyba! Na digitálních vstupech není s prakticky dostupnými záznamy žádné omezení. Standardní záznamy s nižším vzorkovacím kmitočtem jsou v zesilovači automaticky upsamplovány na formát 192 kHz/24 bit. Použití převodníku jako zvukové karty prostřednictvím USB B vstupu je ohraničeno vzorkovacím kmitočtem 384 kHz/24 bit.

Zesilovač Anthen STR je pro dostatečně široký sortiment vstupů, dostatečný výstupní výkon a ve spojení s ARC výkonný a moderní přístroj. Přitom pro majitele klasického gramofonu má nadstandardní reprodukční korekce, schopné přehrávat většinu archivních desek.

Miroslav Láb, HIFIroom